Η κυβέρνηση και οι τράπεζες απέναντι στους πολίτες και τα κόκκινα δάνεια
Για την κυβέρνηση και το γραφείο του Πρωθυπουργού, η ενοχλητική ερώτηση που αφορούσε τα «κόκκινα» δάνεια και τις καταχρηστικές πρακτικές των servicers, έχει κλείσει με την απομάκρυνση του βουλευτή Αιτωλοακαρνανίας Μάριου Σαλμά. Αυτός κατηγόρησε την υπουργό Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, για απευθείας αναθέσεις που βλάπτουν το δημόσιο συμφέρον, τονίζοντας ότι είναι με τους «λίγους» και όχι με τους «πολλούς». Στην προσπάθειά του να κλείσει το θέμα, ο υπουργός Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης προχώρησε σε μια σύντομη επιστολή, υπονοώντας ότι οι έντεκα βουλευτές που κατέθεσαν την ερώτηση δεν έχουν δικαίωμα να κάνουν κριτική για τον πτωχευτικό νόμο, καθώς τον ψήφισαν.
Ειδικότερα, η κατάσταση των δανειοληπτών γίνεται όλο και πιο σοβαρή καθώς οι πλειστηριασμοί εντείνονται, με τον αριθμό των καταγγελιών από «κόκκινους» δανειολήπτες να αυξάνονται. Πολλοί από αυτούς νιώθουν ότι κινδυνεύουν να χάσουν άδικα την πρώτη τους κατοικία, και η κοινωνική πίεση φτάνει μέχρι και τα βουλευτικά γραφεία. Αν και υπάρχουν ευρωπαϊκές και εθνικές ρυθμίσεις για την προστασία του καταναλωτή καθώς και κανονιστικά πλαίσια που διέπουν τις τράπεζες και τους servicers, φαίνεται να λείπει η πολιτική βούληση από την κυβέρνηση να παρέμβει. Η τάση αυτή υποδηλώνει ότι η κυβέρνηση ευνοεί τις τράπεζες και τα funds σε βάρος των πολιτών, ερμηνεύοντας τους κανόνες προς όφελος των πιστωτών.
Μία χαρακτηριστική περίπτωση περιγράφει τη δανειολήπτρια Φ.Ν. από τον Βόλο, η οποία από το 2006 αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα με την Εμπορική Τράπεζα λόγω καταχρηστικών διαδικασιών. Όταν η Εμπορική Τράπεζα άλλαξε επιτόκιο το 2010 χωρίς την έγκρισή της, η δανειολήπτρια αρνήθηκε να υπογράψει νέα σύμβαση που της προτάθηκε. Έκτοτε δεν έχει σταματήσει να αγωνίζεται για τα δικαιώματά της, έχοντας τη σχέση της με τις τράπεζες να επιδεινώνεται, ειδικά μετά τη μεταβίβαση του δανείου της στην Alpha Bank το 2013 και στη συνέχεια στη Cepal το 2021.
Όταν η δανειολήπτρια προσπάθησε να αποκτήσει πληροφορίες για το δάνειό της, η Alpha αντί να ανταποκριθεί, προχώρησε σε διαταγή πληρωμής και δεσμεύσεις περιουσίας. Αν και η υπόθεση πέρασε από τα δικαστήρια, και η δανειολήπτρια απορρίφθηκε στη διάρκεια της διαδικασίας, η Alpha Bank αναγνώρισε τελικά την ορθότητα των καταγγελιών της ύστερα από δέκα χρόνια. Ωστόσο, η Cepal εξακολουθεί να αρνείται να της δώσει τα έγγραφα που θα ενίσχυαν τη θέση της στο δικαστήριο.
Το απογοητευτικό είναι ότι η Cepal, παρά την αναγνώριση του λάθους, ανακάλεσε γρήγορα την προσφορά της για διαπραγμάτευση, επιβάλλοντας νέα διαταγή πληρωμής και ορίζοντας πλειστηριασμό για την πρώτη κατοικία της δανειολήπτριας, ακριβώς πριν τη δίκη στο εφετείο. Αυτή η εξέλιξη υποδηλώνει την σκόπιμη και φαινομενικά εκδικητική τακτική των τραπεζών κατά των δανειοληπτών.
Πηγή: documentonews.gr